Прежде, чем шлем получит сертификат соответствия по какому-либо стандарту (их несколько), шлем подвергается разнообразным испытаниям и тестам, чтобы качество работы шлема и его способность предохранять голову в различных погодных условиях - дождь, жара, холод и т.д. Кроме этого, в зависимости от предназначения, шлем должен пройти все или некоторые из тестов:
Испытание Воздействия
Это испытание моделируют воздействия, с которыми шлему (и голове в нем) возможно придется иметь дело.... Шлем с помещенным в него металлическим макетом головы закреплян в направляющих, и затем его "управляемо" роняют на стальные испытательные наковальни разных форм - плоскость, полусфера, грань, которые и имитируют различные поверхности воздействия. Наковальни соединены с акселерометром для измерения пиковой силы или ускорения (которое измерено в единицах "G" - сила гравитации).
Энергия воздействия (высота падения и масса тела) и другие применимые параметры в тестах к шлемам, уникальны для каждого стандарта. Однако, если в любом испытании пиковое ускорение, переданное макету головы превышает 300 G, шлем забраковывают.
Позиционная стабильность (проверка скатывания с головы при сложном ударе)
Испытание
Макет головы установлен на стенде так, чтобы лицо смотрело вниз под углом 135 градусов. Шлем помещен на макет головы и приклеплен ремнями. Вес 4 кг с 0,6-метровой высоте падает на шлем. Получающийся удар имитирует вращательую составляющую сложных ударов. Шлем может провернуться, но не должен слететь с макета головы. Затем макет головы поворачивается на 180 градусов. Как в первом случае, шлем может быть сдвинут, но не должен скатываться с головы.
Динамическое Испытание крепления ремня шлема.
Шлем помещен на макет головы, ремень - на подбородке, закрепленный под устройством, приближенным к контуру челюсти. Сначала контур челюсти загружается 23-килограммовым весом в течение одной минуты. Затем вес 23-кг убирается и за ремень делается рывок весом 38 кг. Т.е испытание комплексное - с 23 кг в статике до 38 кг в динамике. Крепление ремня считается неудачным, если не может удержать грузы или если максимальное мгновенное удлинение ремня превышает 30 мм. Предварительная высота, с которой дергает груз 38-кг различна для каждого стандарта, однако принцип испытания и критерии отказа одинаковы.
Испытание на проникновение
Испытаним проникновения подвергаются шлема для - мото-, специальным прикладным гонкам, гонкам на картах, горных лыж и конные. Шлем прикреплен к твердой основе. Испытание производтся падающим бойком массой 3 кг. Боек не должен проникнуть через шлем и не должен коснуться макета головы. Диаметр и форма бойка для каждого стандарта свои.
Испытание на горючесть
Испытание сопротивлению пламени проходят только гоночные авто/мото шлемы. Испытание проводится, с использованием пламени пропановой горелки с температурой до 790 градусов. Пламенем подвергается оболочка, подбородочнй ременьи стекло шлема на указанное стандартом число секунд. Любое возгорание должно само погаснуть в пределах указанного времени после отвода пламени горелки. В течение всего испытания температура внутри шлема не должна превышать 70 град.Ц.
Три Основных Типа Испытания Программ
Испытание Свидетельства
Официальная оценка предрынка за входную плату к Программам Свидетельства Фонда. Изготовитель представляет пять или шесть образцов шлема, в зависимости от типа шлема и Стандарта Поводка, к Фонду для испытания. Техники поводка в лабораториях Поводка подвергают эти образцы самому строгому испытанию, разрешенному по Стандарту. Неудача на любом испытании - причина для отклонения шлема от стандартизации.
Испытание случайной выборки (РСТ)
Требуемое испытание и оценка для всех гарантированных шлемов. Орган сертификации приобретает образцы шлема непосредственно у дистрибьюторов. Число образцов, которые мы купим, зависит от партии выпущенных шлемов. Представители органа сертификации осматривают и проверяют каждый образец, чтобы проверить, что серийный образец не отличается от ранее присланного изготовителем образца для испытаний. Если выясняется, что шлемы, случайнм образом выбранные из партии для продажи не проходят критерии испытаний, получают еще три образца и их проверяют для подтверждения полученных данных от первых испытаний. Если любой из этих трех шлемов не проходит испытания, орган сертификации требует, чтобы изготовитель прекратил производство этих шлемов, поскольку серийные образцы не соответствуют сертификату. Затем орган сертификации исследует причины и определяет как поступить дальше. Это моет быть требование к изготовителю ликвидировать проблемы и прислать образец на повторную сертификацию. В некоторых случаях орган сертификации требует, чтобы были возвращены все голографические наклейки сертификата выданные производителюозвращенными, чтобы Закрепить крючок на поводке. Это в основном означает полномасштабный отзыв всех изделий.
Испытание Опытного образца
Неофициальная оценка. Изготовители могут представить одни или несколько образцы шлема и просить провести испытания и проверять конфигурации. Фонд не будет рассматривать данные испытания опытного образца в оценке для Свидетельства. Однако, изготовители могут найти опытный образец, проверяющий полезный в разработке изделия.
Падение на 2.0 m 2.0 m 2.0 m 2.2 m* 1.0 m плоскоский камень 2.0 m
Падение на 1.2 m 1.2 m 1.3 m 1.5 m* 1.0 m сферический камень 1.3 m
Падение на 1.2 m 1.2 m None 1.5 m* None грань 1.3 m
Полная энергия 98 J 98 J 98 J 110 J* 49 J тестов для взрслых 100 J
Пиковое ускорение 300 G 300 G 300 G 300 G 300 G
Рывок за ремень 24 J 24 J 24 J 24 J 24 J шлема (в джоулях)
Snell Memorial Foundation has one of the most advanced and busiest helmet testing facilities in the world. Snell's California helmet testing laboratory is the one of the few in the United States accredited to ISO 17025 by the American Association for Laboratory Accreditation (A2LA).
How Helmets are Tested in Snell Labs
Before a helmet can be Snell-certified, it is tested in Snell's state-of-the- art facilities. Snell technicians conduct a variety of tests to determine the helmet's performance and ability to stay on the head in different weather conditions -- rain, hot, cold, etc. Depending on the application, the helmet must pass all or some of the following tests:
Impact Test
This test involves a series of controlled impacts where a helmet is positioned on a metal head form and then dropped in a guided fall onto various steel test anvils (Flat, Hemisphere, Kurbstone, Roll_bar, edge or a horseshoe type) which simulate different impact surfaces. (See below for the picture). The head forms are instrumented with an accelerometer to measure peak G force or acceleration which is measured in "G"ravitational units. The impact energy (drop height and mass), or how hard the helmets are impacted is unique to each standard. However, if in any valid test the peak acceleration imparted to the head form exceeds 300 G's, the helmet is rejected.
Positional Stability (Roll-Off) Test
A head form is mounted on a stand so that it points face downward at an angle of 135 degrees. The helmet is placed on the head form and the straps and buckles adjusted to obtain a "best fit". A wire rope is hooked to the rear edge of the helmet and brought forward so that its free end runs across the helmet and downward towards the floor. The free end of the rope has a mechanical stop with a 4 kg weight resting on the stop. The weight is raised to a 0.6 meter height and dropped to the stop. The resulting shock places a rotational load on the helmet. The helmet may be shifted, but must not roll off the head form. Next the head form is rotated 180 degrees, the helmet adjusted, and tested with the wire rope hooked to the front edge of the helmet. As in the first case, the helmet may be shifted but must not roll off the head form.
Dynamic Retention Test
The helmet is placed on a head form and the chin strap fastened under a device approximating the contour of the jaw. The jaw piece is loaded with a 23 kg weight for approximately one minute. The retention system is tested by simultaneously removing the 23 kg weight and applying a 38 kg mass in an abrupt guided fall. The retention system fails if it cannot support the mechanical loads or if the maximum instantaneous deflection (stretch) of the retention system exceeds 30 mm. Drop heights for the 38 kg mass are different for each standard, however the mechanism and failure criteria are similar for other types of headgear.
Chin Bar Test
The chin bar test applies to full face motorcycle, special application racing and kart racing helmets. The helmet is affixed to a rigid base with the chin bar facing upward. A 5 kg weight is dropped through a guided fall to strike the central portion of the chin bar. Maximum downward deflection of the chin bar must not exceed the stated distance.
Shell Penetration Test
The shell penetration test applies to motorcycle, special application racing, kart racing, skiing and equestrian helmets. The helmet is affixed to a rigid base. A 3 kg sharply pointed striker is dropped in a guided fall onto the helmet from a prescribed height. The test striker must not penetrate the helmet or even achieve momentary contact with the head form.
Faceshield Penetration Test
The face shield penetration test applies to full face motorcycle, special application racing and kart racing helmets. The face shield is affixed to the helmet and shot along the center line in three separate places with an air rifle using a sharp soft lead pellet. Pellet speed will be approximately 500 kph. For the both types of shield the pellet must not penetrate, and for the racing helmet any resulting "bump" on the inside of the shield must not exceed 2.5 mm.
Flame Resistance Test
The flame resistance test applies to special application racing helmets only. The test is conducted using a propane flame of approximately 790 degrees centigrade. The flame is applied to the shell, trim, chin strap and face shield for a specified number of seconds, and any resulting fire must self extinguish within a specified time after flame removal. During the whole process the temperature of the interior lining of the helmet must not exceed 70 degrees centigrade.
Three Basic Types of Testing Programs
Certification Test
Official pre-market evaluation for admission to the Foundation's Certification Programs. The manufacturer submits five or six helmet samples, depending on the helmet type and Snell Standard, to the Foundation for testing. Snell technicians at Snell laboratories subject these samples to the most rigorous testing permitted by the Standard. Any failure on any sample is a cause for rejection.
Random Sample Test (RST)
Required testing and evaluation for all certified helmets. The Foundation acquires helmet samples directly from retail or distribution sources from stocks of helmets that are meant to be sold to the general public. The number of samples we will buy is based on the number of helmets the manufacturer has produced. Snell technicians in Snell laboratories inspect and test each sample to check that the Snell Certified helmets used by the public continue to meet the Foundation's high Standards. If it is found that these RST helmets fail to meet the testing criteria, three more samples are obtained and testing to confirm the findings of the first tests. If any of these three follow up tests result in failure, The Foundation first demands that the manufacturer discontinue production of these helmets as Snell certified products. The Foundation will then continue to investigate the matter and determine a suitable course of action. These actions can range from requiring the manufacturer fix the problem and recertify the helmet to a complete decertification of the manufacturers certified product line. In some cases Snell will require that all Snell decals distributed to that manufacturer be returned to Snell. This basically amounts to a full scale recall. Gratefully, this rarely occurs because of the practices taken during the certification and Random Sample Testing.
Unofficial evaluation. Manufacturers may submit one or more helmet samples and request specific tests and test configurations. The Foundation will not consider prototype test data in evaluation for Certification. However, manufacturers may find prototype testing useful in product development.
Стандарт
[an error occurred while processing this directive]
Нам интересно ваше мнение... Есть что добавить? Пишите!